Sydäntä
Meillä on edessämme haasteita, joissa täytyy pitää pää kylmänä ja sydän lämpimänä - ei päinvastoin. Voi olla, että politiikassa jaksaa parhaiten, jos kylmästi ajaa vain omaa asiaansa tai omien äänestäjiensä etuja. Onneksi kaikki poliitikot eivät tee niin, ja avarakatseisia maailmanparantajia löytyy esikuviksi asti.
Valtuutetuksi ei kannata pyrkiä, jos muita kuunnellessa alkaa savu nousta korvista. Kaikenlaisia ihmisiä valtuustoihin kyllä äänestetään, ja kaikki pitää kohdata tasavertaisina ihmisinä ja neuvottelukumppaneina. Kukaan ei ole täydellinen eikä valmis, jokainen kasvaa ja kypsyy koko elämänsä. Olemalla kärsivällisesti hyvä toisille voimme houkutella heissä olevaa hyvyyttä esiin.
Huono ilmapiiri ylimmässä johdossa valuu koko organisaatioon. Se pitäisi valtuustossa ja lautakunnissa muistaa aina. Toisaalta johdon hyvä meininki ei riitä eikä kerro mitään siitä, miten ruohonjuuritasolla jaksetaan. Päättäjien on tunnettava koko kenttä ja vaadittava konkreettisia toimia maan hiljaistenkin työhyvinvoinnin hyväksi.
Vaikeita päätöksiä tehdessä vahvat kyllä pitävät visusti kiinni eduistaan. Päättäjällä on oltava viisautta nähdä kokonaisuus ja päätösten vaikutukset pitkällä aikavälillä. Oulussa on paljon unohdettuja lapsia, nuoria, työttömiä ja eläkeläisiä, joiden palveluiden leikkaamisesta ei syntyisi meteliä, mutta mikä on sellaisten säästöjen hinta? Äänettömien äänenä vaadin perinpohjaista vaikutusarviointia. Talous on saatava kuntoon, mutta hätäily ei kannata.
SDP on vastuun ja yhteistyön puolue. Monissa kunnissa olemme vähemmistöasemasta huolimatta merkittävä kokoava voima ja siltojen rakentaja. Sellainen toiminta on rehellistä politiikkaa ja siinä haluan olla mukana avoimin mielin ja sydämin. Kasvatusalan ammattilaisena olen syventynyt sivistyspolitiikkaan, josta haluan näissä vaaleissa nostaa esiin muutamia asioita.
Sivistystä
Kaikki lähtee
maksuttomasta varhaiskasvatuksesta. Vaikka lapsi ei olisi
päivähoidossa, hänellä on oikeus oppia sosiaalisia taitoja,
tunnetaitoja ja muita elämän perustaitoja korkeakoulutetun
pedagogiikan ammattilaisen kanssa. Maksuttomuus on tärkeää, koska
kenenkään lahjakkuutta ei pidä jättää kehittämättä köyhyyden
takia.
Myös lapset, joilla
on oppimisessaan erityisiä haasteita, ansaitsevat samat
mahdollisuudet kuin muutkin. Tuen tarve on todettava mahdollisimman
varhain ennen kouluikää, niin oppiminen sujuu jo esikoulussa
eivätkä vaikeudet pääse kasvamaan vielä vaikeammiksi.
Tasa-arvoinen
peruskoulu antaa lapsen ja nuoren kasvaa täyteen mittaansa. Jokainen
peruskoulun käynyt suomalainen on todellinen moniosaaja, jolla on
yleissivistystä, itseluottamusta ja vastuuntuntoa. Ihan totta. Niitä löytyy kaikilta ainakin vähän. Kasvattaminen perustuu hyvän näkemiseen lapsessa.
Nuorten henkistä
pääomaa ei kannata kaventaa pakottamalla heitä valitsemaan uransa
liian varhain. Antaa heidän kasvaa kaikessa rauhassa – kun saa
lapsena hyvät eväät, on aikuisena mahdollista sopeutua muuttuviin
tilanteisiin ja vaihtaa ammattia.
Peruskoulu ei riitä
kenellekään. Jokaiselle on taattava jatko-opintopaikka ja edes
yhden ammatin saaminen jo nuorena. Teini-ikäisen paikka ei ole
peräkammarissa tai kotihengettärenä, vaikka kulttuuri yrittäisi heitä
sellaiseen rooliin painostaa. Ennen täysi-ikää on saavutettava
varmuus, että pärjää itsenäisesti ja voi itse valita seuransa.
Itsenäistymisen
tiellä kompastelijoita on tuettava niin lukioissa kuin
ammattioppilaitoksissakin. Putoavat otetaan kiinni ja autetaan uuteen
lentoon, mutta myöskään hiljaa kärsiviä ei jätetä ongelmineen
yksin. Opiskelijahuoltoa tarvitsee jokainen ja keskusteluaikaa on riitettävä niillekin, jotka eivät oireile näkyvästi.
Älyteknologia voi
tehostaa oppimista, mutta digihuumassa on muistettava, että
tärkeintä ei ole yhteistyö ihmisen ja koneen kesken vaan ihmisten
kohtaaminen. Ryhmätyötaitoja voidaan jo nykytekniikalla mitata ja
arvioida. Oulun on oltava tässä edelläkävijä. Ihmiskeskeisen
digitalisaation parissa toimiville pienyrityksille on tarjottava
mahdollisuus kehittää tuotteitaan julkisissa oppilaitoksissa.
Näissä on Oulun uusi Nokia.
Massaluennot eivät
kuulu lukioon. Opettajilla on oltava aikaa kohdata jokainen nuori
yksilönä. Lukioissa on toteutettava yksilöllisen oppimisen mallia, jossa opiskelija oppii itsensä johtamisen taitoja ja saa valita itselleen sopivia työskentelytapoja. Laajan yleissivistyksen kartuttaminen on edelleen lukion päätehtävä.
Ammatti- ja aikuisopistoa Oulun seudun kunnat kehittävät yhdessä. Myös työelämä on pidettävä tiiviisti mukana toisen asteen koulutuksessa. Ammattikoulutuksen valtionosuuksien leikkausten jälkeen kuntien on varauduttava tukemaan koulutuskuntayhtymän taloutta tavalla tai toisella. Myös kolmannen sektorin tekemälle vapaalle sivistystyölle pitää löytyä vakaa tuki.
Oululla on käynyt tuuri, että sivistyspalveluittemme toteuttajiksi on löytynyt loistavia ihmisiä. Se näkyy tuloksissa ja on tuonut meille hyvän koulukaupungin maineen. Pelkkä maine ei kuitenkaan nykyaikana vakuuta, vaan toiminnan laadusta on
oltava näyttöä. Oulun on viipymättä määriteltävä
laatukriteerit varhaiskasvatukselle, peruskouluille ja
lukioille. Hyvät tulokset kannattaa kertoa koko maailmalle.
Tällä asenteella haluan Oulun kaupunkia kehittää. Mitä mieltä sinä olet? Anna palautteesi näppäimistön tai vaalilipukkeen välityksellä! ;)
hermanni.riikonen@gmail.com
Tällä asenteella haluan Oulun kaupunkia kehittää. Mitä mieltä sinä olet? Anna palautteesi näppäimistön tai vaalilipukkeen välityksellä! ;)
hermanni.riikonen@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti