tiistai 5. toukokuuta 2009

Junalla Eurooppaan

Asun mielelläni Euroopan periferiassa enkä kaipaa etelän lämpöön, pikemminkin Lappiin: Muotkatunturit kutsuvat juhannusviikolla.<3 Mutta niin kutsuu Eurooppakin, ja Kirkkohallitus, sillä minut on nimetty yhdeksi Suomen ev.lut. kirkon virallisista delegaateista Euroopan Kirkkojen Konferenssin yleiskokoukseen Lyoniin ensi heinäkuussa. Matka Ranskaan on siis tiedossa, eikä sekään riitä, vaan samassa paikassa on nuorten delegaattien valmisteleva kokous touko-kesäkuun vaihteessa. Jo tammikuussa oli Oslossa Pohjoismaiden ja Baltian alueen kirkkojen valmisteleva kokous, ja Suomen delegaatiokin on jo pari kertaa kokoustanut Helsingissä. Reissuja siis riittää tälle vuodelle, ja mikäs siinä, kun saa tavata samanhenkisiä ihmisiä erilaisista taustoista. Toimiva kansainvälinen yhteistyö on ratkaisevan tärkeä asia tämän päivän maailmassa, ja sitä meidän kaikkien on syytä vaalia.

Vaan on siinä omat kommervenkkinsäkin. Eräistä niistä on erään nimeltä mainitsemattoman isoveljen kanssa keskusteltu viime aikoina, mutta nyt haluan nostaa esiin aivan toisen dilemman. Miten olla ympäristöystävällinen kosmopoliitti?

Luottamustehtävillä on tapana kasaantua samojen ihmisten kalentereihin, ja niinpä ympäristötietoisetkin kansalaiset ovat pakotettuja lentämään lentokoneella ehtiäkseen joka paikkaan. Mielestäni lentämisen ei pitäisi kuitenkaan olla kansainvälisen liikenteen normi. Muita vaihtoehtoja olisi voitava ainakin ajatella. Siihen se monesti jääkin, ellei ole ylimääräistä aikaa ja sisua. Niitä minulla on nähtävästi viime aikoina ollut: olen päiväkausia selannut Euroopan juna- ja bussiaikatauluja ja tullut siihen tulokseen, että kyllä, Joensuusta pääsee helposti Lyoniin käyttämättä lentokonetta tai edes laivaa. Matka tosin kestää kolme päivää suuntaansa, mutta mitä sillä on väliä, moni maksaa siitä että pääsee reilaamaan pitkin Eurooppaa. :)

Haaparannan kautta tulee ehkä vähän (ei ratkaisevasti) kalliimmaksi matkustaa Ranskaan kuin Helsinki-Vantaan, mutta se kyllä johtuu lentoyhtiöiden törkeistä veroeduista ja muista tukiaisista. Jos matkan hinta vastaisi matkan ilmastovaikutusta, olisi junalla kruisailu Ilmastolaskurin mukaan (mutkitellenkin) kustannuksiltaan alle kolmasosa suoran lennon hinnasta.

Puheet yli 50 % päästövähennyksistä EU:ssa eivät ole mitenkään utooppisia, kun junamatkustaminen on aito vaihtoehto. Ongelma tässäkin asiassa lienee kulttuuri, joka vaatii äärimmäistä nopeutta. Lentokoneella matkustaminen on myös statussymboli (ainakin eräät täkäläiset demarinuoret ovat kärmeissään, kun eivät saa matkustaa lentämällä Helsinkiin, heille se on ilmeinen henkilökohtainen loukkaus). Hyvin vaikeaa sellaisesta on vapaaehtoisesti luopua. Siksi meidän tulevaisuuteen katsovien nuorten on jo itsemme parhaaksi parempi välttää arkipäiväistämästä sellaista mielettömyyttä kuin mantereensisäinen lentoliikenne.

1 kommentti:

Aleksei Riikonen kirjoitti...

> Puheet yli 50 % päästövähennyksistä EU:ssa
> eivät ole mitenkään utooppisia, kun
> junamatkustaminen on aito vaihtoehto.

Mutta sepä ei ole aito vaihtoehto, muille kuin kaltaisellemme häviävän pienelle marginaalin marginaalille. Puheet yli 50 % päästövähennyksistä siis todellakin ovat utooppisia ja epärehellisiä.

> [...] meidän tulevaisuuteen katsovien
> nuorten on jo itsemme parhaaksi
> parempi välttää arkipäiväistämästä
> sellaista mielettömyyttä kuin
> mantereensisäinen lentoliikenne.

Hmm, oletko laskenut minkä suuruisella rahallisella lahjoituksella sopivaan kohteeseen saisit pienennettyä ilmakehän hiilikuormaa saman verran, kuin minkä verran päästöt vähenevät jos lentokoneen sijasta matkustat junalla?

Arvaan, että laskun tulos osoittaisi että olisit ympäristöystävällisempi, jos käyttäisit rahan tienaamiseen ne pari päivää mitä aiot istua junassa, ja sitten käyttäisit tämän rahan ilmakehän hiilikuorman vähentämiseen.